De kalender voor het wereldkampioenschap motorcross 2020 is bekendgemaakt. De titelstrijd telt volgend jaar opnieuw twintig wedstrijden. De bijna traditionele Grote Prijs van Nederland op het Eurocircuit van Valkenswaard is de tweede op de kalender op 8 maart. Een WK-cross op het TT Circuit van Assen is na vijf jaar afgevoerd.

Het TT Circuit kwam er voor komend jaar niet uit met rechtenhouder Youthstream van de MXGP; de aangeboden datum schikte niet.

Assen liet de afgelopen vijf jaar grote ladingen zand aanvoeren om een tijdelijk crosscircuit aan te leggen. In september van dit jaar was Assen zelfs het decor voor de eerste titel van Nederland in de Motorcross der Naties.

Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen waren oppermachtig.

Start in Groot-Brittannië

Het WK begint voor het eerst sinds 2012 weer eens in Europa met de Grote Prijs van Groot-Brittannië op 1 maart in Matterley Basin. Het kampioenschap sluit op 20 september af met de Grote Prijs van Emilia Romagna op het Italiaanse circuit Imola. Nieuw is op 23 augustus de Grote Prijs van Finland.

Tagged with:

De grootscheepse renovatie van het Binnenhof in Den Haag wordt definitief een jaar uitgesteld. Niet volgend jaar, maar in 2021 kunnen de werkzaamheden pas beginnen. Dat schrijft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer.

Twee weken geleden liet Knops al doorschemeren dat de planning niet gehaald zou worden. Als een van de redenen gaf hij op dat de Kamer onlangs een voorstel heeft aangenomen voor meer ondersteuning voor Kamerleden. Die extra werknemers moeten ergens in het gebouw gehuisvest worden en daarom moeten de plannen aangepast worden.

Stikstofcompensatie

Ook de stikstofcrisis heeft gevolgen voor de bouwplannen. De extra uitstoot moet gecompenseerd worden omdat er in de buurt van Den Haag natuurgebieden liggen. Maar die compensatie lijkt vooralsnog niet te lukken.

Ook door strengere eisen aan de beveiliging komt de planning in het gedrang. De gebruikers van het Binnenhof kunnen daardoor een jaar langer blijven.

Als de renovatie daadwerkelijk begint, gaan de gebruikers voor zeker 5,5 jaar naar andere gebouwen in Den Haag. De kosten van het project worden inmiddels geraamd op bijna een half miljard euro.

Over de renovatieplannen is veel onenigheid. Onder druk van Kamerleden werden de oorspronkelijk aangetrokken architecten aan de kant geschoven. Hun schetsen waren niet sober genoeg, vond de Kamer.

Tagged with:

In Kroatië hebben archeologen een bijzondere vondst gedaan. Ze hebben het graf gevonden van een schatrijke familie, die honderden jaren geleden is begraven.

Paard en wagen

Maar er werden niet alleen botten van mensen gevonden: ook de resten van twee paarden lagen in het graf. De overleden familie en paarden lagen met een paardenkar onder de grond. Dat lijkt gek, maar rijke mensen vonden het vroeger normaal om zich met paard en wagen te laten begraven. Hoe dat eruitziet, bekijk je in de video bovenin.

Tagged with:

Het stikstofbeleid voor de landbouw dat het kabinet nu voorstelt, is op juridisch drijfzand gebouwd. En de stikstofberekeningen en -modellen zijn zo onzeker dat je er geen beleid op moet willen baseren.

Dat zeggen verschillende wetenschappers, juridisch deskundigen en advocaten die waren uitgenodigd door de Tweede Kamer. De Kamerleden hebben morgen een debat met minister Schouten van Landbouw over de stikstofcrisis en willen zich goed voorbereiden.

Een belangrijk onderwerp van het vraaggesprek was het plan van Schouten en de provincies om de landbouw te verkleinen. Advocaat Franca Damen spreekt van rigoureuze maatregelen die “de wereldwijd toonaangevende agrarische sector uit eigen land verdrijft”.

De maatregelen leveren rechtsonzekerheid op voor boeren, zegt Damen. “Het is in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur om te zeggen ‘we gaan door met deze modellen en zoek het maar uit bij de rechter’.” En of de maatregelen natuurgebieden beschermen is nog maar de vraag, zegt zij.

Ook andere juristen twijfelen aan de houdbaarheid van de stikstofplannen:

Ook hoogleraar internationaal natuurbeschermingsrecht Kees Bastmeijer wijst op de juridisch zwakke onderbouwing van het kabinetsbeleid. “De Europese rechter heeft het helemaal niet over ‘grenswaarden’ of ‘extern salderen’ of wat we in Nederland ook verzonnen hebben”, zegt hij.

Volgens Bastmeijer wil het Europees Hof dat per vergunning wordt aangetoond dat een individueel natuurgebied geen last heeft van een teveel aan stikstof. Hij vindt dat het kabinet zich met het beleid hierop moet richten, en niet op algemene maatregelen.

Juridisch adviseur Valentijn Wösten heeft in honderden ‘stikstofzaken’ geadviseerd en won uiteindelijk bij het Europese Hof. Hij vindt dat de overheid de afgelopen jaren “wanbestuur” heeft geleverd door het stikstofprobleem voor zich uit te schuiven.

De landbouw verkleinen op basis van vrijwilligheid gaat veel te langzaam, zegt hij. “Als dat zo blijft, kun je er vergif op innemen dat het misgaat.”

In het eerste deel van de hoorzitting ging het over de stikstofmetingen en de berekeningsmodellen. Meerdere onderzoekers zeiden dat je op die modellen geen beleid kunt maken:

Het RIVM houdt vast aan de wetenschappelijke waarde van het berekeningsmodel stikstof, maar zegt daarbij dat het model onzekerheden kent. Toch wordt het kabinetsbeleid erop gebaseerd.

Ondernemer en journalist Rutger van den Noort vindt dit kwalijk. “Het stikstofmodel (Aerius calculator) is goed voor landelijke inschattingen. Maar als je kijkt hoe het provinciaal of lokaal uitwerkt, met onzekerheidspercentages van 70 tot 100 procent dan ben je beleid aan het maken met een model waar het niet voor is bedoeld is.”

De Kamerleden zijn intussen flink in verwarring van het oordeel van de deskundigen. Beleid bedenken wordt zo wel heel lastig, zeggen zij:

Morgen hebben de Kamerleden dus het debat met minister Schouten over de maatregelen, waarvan in toenemende mate onzeker is of ze wel doeltreffend zijn.

Tagged with:

Het Formule 1-team Scuderia Toro Rosso heet vanaf volgend jaar Scuderia Alpha Tauri. Het opleidingsteam van Red Bull krijgt daarmee de naam van de modetak van de Oostenrijkse energiedrankenfabrikant.

Toro Rosso werd in 2006, een jaar na de introductie van grote broer Red Bull Racing, in het leven geroepen. Het team heeft als basis het Italiaanse Faenza, vandaar de naam Toro Rosso.

Max Verstappen maakte in 2015 als 17-jarige zijn entree in de Formule 1 bij Toro Rosso. Anderhalf jaar later werd hij overgeheveld naar het grote Red Bull. Daniil Kvyat en Pierre Gasly bewandelden het omgekeerde pad en zitten momenteel achter het stuur bij Toro Rosso.

Tagged with:

Het was een bijzin dinsdag, tijdens de presentatie van de Tour de France. “De laatste etappe van de Tour wordt voorafgegaan door La Course, die de top van het vrouwenwielrennen wederom naar Parijs brengt.” Maar achter die woorden van Tourbaas Christian Prudhomme kunnen nu al vraagtekens worden geplaatst. De Nederlandse top laat voor een groot deel verstek gaan.

“Of ik het gehoord heb dat La Course in Parijs is? Tot mijn teleurstelling wel ja”, reageert kersvers wereldkampioene op de weg Annemiek van Vleuten. “Dit is een stap terug.”

Criterium

Van Vleuten vernam tevens dat de wedstrijd in Parijs over 90 kilometer gaat en dat het in rondjes zal worden verreden. Net als tijdens de eerste drie edities.”Het is nu weer niets meer dan een criterium. Terwijl het nog steeds als WorldTour-wedstrijd te boek staat. Nou, bij de mannen worden criteriums niet opgenomen in de WorldTour.”

Met de bekendmaking van de locatie stond ook gelijk een nieuwe datum vast: 19 juli, negen dagen later dan eerder door de UCI vermeld. “Ik had al rekening gehouden met een WorldTour-wedstrijd op 10 juli”, vervolgt Van Vleuten. “Ik dacht dat we weer een mooie etappe zouden krijgen op een mannenparcours. Met ingrediënten om te kunnen koersen. Dat hebben we nu niet. Ik wil ook niet volledig voor eigen parochie preken, er zijn sprinters die dit een leuke wedstrijd vinden, maar ik ga ‘m niet rijden.”

Los van het parcours kan ook die nieuwe datum niet op veel begrip rekenen. La Course wordt nu slechts zeven dagen voor de olympische wegwedstrijd gehouden. Waarschijnlijk zullen daarom ook toprensters als Anna van der Breggen en Marianne Vos de wedstrijd in Parijs aan zich voorbij laten gaan.

Bondscoach: ‘Kans groot dat we al in Tokio zitten’

“Het ligt niet in de lijn der verwachting dat rensters die in Tokio rijden, ook La Course zullen rijden”, reageert bondscoach Loes Gunnewijk. “De kans is groot dat wij op 19 juli al in Japan zitten, want we willen er zeven tot tien dagen van tevoren zijn om te acclimatiseren.”

Van Vleuten: “Je lichaam moet wennen aan het klimaat. En als je een jetlag hebt van zeven uur, dan kost het een uur per dag om daarvan te herstellen. Minimaal een week dus. Ik hoor al van sommige mannen dat ze de Tour en de Spelen willen combineren, maar ik zou ze dat toch afraden.”

De mannen komen in Tokio zelfs nog een dag eerder dan de vrouwen in actie, namelijk op zaterdag 25 juli. Tom Dumoulin sprak vorige week de ambitie uit om de Tour en de Spelen te combineren.

Er bestaat overigens nog lichte twijfel over de datum van La Course. Gunnewijk: “Ik keek gelijk even op de UCI-kalender, daarop staat nog de datum van 10 juli. Maar als het op de Champs Elysées is, wat gisteren bekend werd gemaakt, dan zal het ook op 19 juli zijn. Het lijkt me niet dat ze die straat alleen voor de vrouwen afzetten op een andere dag. Als ze dat doen, dan kunnen ze net zo goed gelijk een Tour Féminin organiseren.”

Bijprogramma

De Tour Féminin was het meerdaagse equivalent van de Tour de France die in het verleden voor vrouwen werd georganiseerd. Daarover zei de ASO eerder in het jaar nog dat het logistiek onmogelijk was om die tegelijk met de mannenwedstrijd te organiseren.

Dat is ook niet iets wat Van Vleuten, dit jaar winnares van de Giro Rosa, de belangrijkste meerdaagse wedstrijd bij de vrouwen, ambieert. “Ik hoef geen meerdaagse La Course. Maar een zware etappe zou mooi zijn. Er zijn al zo weinig WorldTour-wedstrijden waarin we de bergen in gaan. Bij deze La Course krijg ik het idee dat ze zoiets hadden van: oh ja, we moeten La Course er ook nog bij organiseren. Laten we het maar in Parijs doen.”

Tagged with:

In de buurt van de Egyptische stad Luxor hebben archeologen een belangrijke vondst gedaan. Op een oude begraafplaats vonden ze twintig verzegelde doodskisten uit de tijd van de farao’s. Volgens het Egyptische ministerie van Oudheden gaat het om een van de grootste en meest belangrijke opgravingen van de laatste jaren.

De kisten werden gevonden op de begraafplaats van El-Assasif op de westelijke oever van de Nijl, waar eeuwenoude tombes liggen uit periodes die teruggaan tot 1200 voor Christus. El-Assasif ligt ook dicht bij de Vallei der Koningen, waar de oude Egyptenaren hun farao’s begroeven.

De sarcofagen verkeren in zeer goede staat. Volgens het ministerie zien ze er nog net zo uit als “toen de oude Egyptenaren ze achterlieten”.

De gravures en kleuren zijn goed bewaard gebleven. Uit de schilderingen is volgens archeologen op te maken dat in de kisten belangrijke mensen, zoals machtige functionarissen of edelen, liggen.

De gevonden kisten lagen op twee niveaus in een groot graf. Het is nog niet duidelijk hoe oud de graven precies zijn. Zaterdag komt het ministerie met meer informatie over de vondst.

Vorige week werd ook al een belangrijke vondst door het ministerie bekendgemaakt. In Luxor werd een oud-industrieel gebied gevonden met 30 magazijnen voor werknemers in de grafindustrie. Egypte hoopt dat de recente vondsten het toerisme naar het land weer op gang zullen brengen. Door sociale onrust en terroristische aanslagen is het aantal toeristen dat naar Egypte reist de afgelopen jaren sterk gedaald.

Tagged with:

Het gerechtshof Den Haag heeft Biko M. (33) veroordeeld tot 8 jaar cel en tbs voor de moord op een krantenbezorgster in 2016, in Rotterdam. De verdachte heeft haar terwijl ze de krantenwijk liep meerdere keren met een mes gestoken. Een week later overleed de vrouw (51) aan haar verwondingen.

De rechtbank had de man in 2017 veroordeeld tot 10 jaar met tbs. Hij werd ook schuldig bevonden aan poging tot afpersing van een toevallige voorbijganger. Dit gebeurde een paar minuten voordat de krantenbezorgster werd aangevallen.

De verdachte heeft steeds ontkend dat hij iets te maken had met de dood van de krantenbezorgster of met de poging tot afpersing. Omdat hij destijds niet wilde meewerken aan een onderzoek naar zijn geestelijke gesteldheid, achtte de rechtbank hem bij gebrek aan informatie volledig toerekeningsvatbaar.

Psychose

In hoger beroep heeft de verdachte alsnog meegewerkt aan een onderzoek door het Pieter Baan Centrum. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de verdachte vermoedelijk in een psychose heeft gehandeld en verminderd toerekeningsvatbaar was. Doordat de verdachte beperkt inzicht had in wat hij deed, valt de gevangenisstraf lager uit.

Tagged with:

Een 34-jarige Roemeense winkeldief moet vijf maanden de cel in, omdat hij op station Utrecht Centraal een reiziger van de trap duwde toen hij naar het perron vluchtte na diefstal. De reiziger viel acht treden naar beneden en raakte zwaargewond.

De rechter vindt dat de Roemeen roekeloos te werk is gegaan en acht hem, naast diefstal met geweld, ook schuldig aan mishandeling. Hij moet bovendien een schadevergoeding aan het slachtoffer betalen.

Damescrème

De Roemeen stopte in mei twee potjes damescrème in zijn zak in een drogisterij op het station en zette het daarna op een lopen. In zijn vlucht rende de dief een trap af, verloor hij zijn evenwicht en raakte daarbij een man die naar beneden liep. Het slachtoffer viel en klapte op de grond. Hij raakte bewusteloos en liep een gebroken neus, een hersenschudding en een gescheurde wenkbrauw en lip op.

Na het incident sprong de winkeldief meteen een trein in. Hij kon vijf maanden later pas worden opgepakt in Frankrijk, aldus RTV Utrecht. De rechter rekent het de man aan dat hij zichzelf niet heeft aangegeven en dat hij zijn slachtoffer aan zijn lot overliet.

De Roemeen verklaarde schuldig te zijn aan het verwonden van de man, maar zegt dit niet met opzet gedaan te hebben. Hij heeft spijt betuigd.

Tagged with:

Het aantal huizen in het Groningse aardbevingsgebied dat beoordeeld wordt omdat ze mogelijk versterkt moeten worden is opgelopen tot 26.000. Minister Wiebes schrijft aan de Tweede Kamer dat het tempo waarin de huizen bekeken worden volgend jaar op schema is.

Een jaar geleden ging het kabinet nog uit van 15.000 mogelijk onveilige woningen, maar er zijn volgens Wiebes verschillende redenen waarom het aantal te beoordelen woningen nu is gestegen. Zo zijn er verwachtingen gewekt bij bewoners en zelfs toezeggingen gedaan, en die moeten worden nagekomen.

Ook huizen met een licht verhoogd risico zullen worden beoordeeld, dat zijn er zo’n 13.000. En er zijn huizen toegevoegd waar waarschijnlijk niets mis mee is, maar die bijvoorbeeld in een rijtje met risicovolle huizen staan. Om de versterkingsoperatie snel te kunnen uitvoeren, zullen ook deze bijna 9500 huizen worden bekeken.

‘Steeds minder versterking nodig’

Tot nu toe zijn er 14.000 woningen bekeken, waarvan er 6800 zijn beoordeeld. Volgens de laatste berekeningen hebben circa 1000 huizen in Groningen een verhoogd risico, meldt Wiebes. Die zullen voor het eind van dit jaar waarschijnlijk allemaal gecontroleerd zijn.

Nu de gaskraan steeds verder dicht gaat verwacht Wiebes dat steeds meer huizen geen of minder versterking nodig hebben. In 2020 denkt hij dat er in totaal 4000 huizen bekeken zullen worden. Dat was ook de ambitie. Tot nu toe zijn er 1000 versterkte huizen daadwerkelijk opgeleverd.

In zijn brief kondigt Wiebes ook aan dat minister Ollongren van Binnenlandse Zaken voortaan de verantwoordelijkheid heeft voor de versterkingsoperatie in Groningen. “Dit sluit aan bij de verantwoordelijkheid van BZK voor bouwen, wonen, ruimtelijke ordening en burgerparticipatie.” De veiligheid rond de gaswinning blijft wel de verantwoordelijkheid van Wiebes.

Tagged with: